Sunday, June 20, 2010

Vätternrundan!

Yes! Vätternrundan 2010 avklarad!

Det började med att min far hämtade upp mig vid elvatiden på fredag förmiddag för att åka iväg till Motala. Trevligt nog (för mig) så hoppade en av pappas polare av så en plats blev ledig åt mig i husbilen. Nu kunde jag ju helt enkelt slappna av och låta de erfarna gubbarna sköta det praktiska :) Trevligt folk var det också!

IMG_2935

Vid 02 på lördagen så släpade vi oss upp och bytte om. Har tyvärr inga bilder på själva loppet eftersom det var lite osmidigt att ha med kameran. Här är vi i husbilen innan vi ska ner till starten.

Starten gick vid 04 och gruppen vi åkte med drog iväg som dårar. Tyvärr tänkte jag att jag borde väl kunna haka på dem några mil men jag blev mycket tröttare än beräknat av det så efter 5-6 mil märkte jag att benmusklerna slutade svara helt. Fick cykla i rullatorfart fram till Jönköping där de serverade mat och jag stannade där och vilade i 25-30 minuter. Som tur var piggnade benen till efter det. Resten av vägen höll jag planerad takt och det flöt på fint. Tyvärr sabbade ju det här min tänkta måltid men jag lyckades ändå komma under huvudmålet på 12 timmar med några minuter till godo. Jag är ruskigt nöjd med att helt enkelt att kommit runt förstås :). 30 mil är ingen lek oavsett hur fort det går.

Jag stannade till fyra gånger. Jönköping (10 mil), Hjo (andra matdepån, lasagne), Broviken (cirka 7 mil kvar) och Hammarsundet (4 mil kvar). Vid de två sista tog jag bara och slängde i mig en banan, fyllde på vatten och tog lite kaffe innan jag stack igen.

När det var sju mil kvar så fick jag någon riktig energikick och resterande del av loppet gick ruskigt bra. Hade bra fart och kände mig stark. Åkte om massor av folk i uppförsbackarna :). Skönt att få en bra avslutning.

Efter målgång så blev det dusch och lite bastu. Därefter satt vi oss i pappas medtagna solstolar, tog några öl/cider, käkade godis och belönade oss på bästa sätt. :)

Idag är jag lite sliten men förvånansvärt pigg. Trodde jag skulle vara betydligt mer förstörd. Sammantaget var det en intressant upplevelse som jag inte ångrar att jag gjorde!

2 comments:

Flygaren said...

Grattis Anders, vilken prestation! Så nästa borde bli Vansbro. Då ska jag med och titta :)

Anna said...

Jätteprestation verkligen! Tycker att du ska vara stolt!